
مهمانخانه یا هُتِل (به انگلیسی: hotel ) نوعی مکان مسکونی اجارهای است که معمولاً برای مدت کوتاه به افراد اجاره داده میشود. هتلها از امکانات اقامتی و گردشگری شهرها به حساب میآیند و بیشتر مورد استفادهٔ مسافران و گردشگران قرار میگیرند. هتلها دارای تعداد زیادی اتاق هستند که گاه به چند صد اتاق میرسد.

تعریف هتل
هتل ساختمانی است که به عنوان یک اقامتگاه موقت محسوب می شود و افراد به
هنگام سفر به شهر و یا کشورهای دیگر هتل را برای اقامت و اسکان استفاده می
کنند. هتل ها هر ساله پذیرای میهمانان و مسافران از شهرها و یا کشورهای
متفاوت هستند و با ایجاد امکانات اسکان به مسافران در ایجاد خاطره ای به
یاد ماندنی از سفر خود کمک می کنند. هتل به عبارتی یک نوع خانه اجاره ای
است که مدت اسکان و اقامت افراد در آن بسیار کم و در حدود چند روز و نهایت
تا چند هفته است.
هتلداران در ازای دریافت مبلغی به مسافران تمام امکانات رفاهی و تفریحی
را (با توجه به سطح کیفی هتل) ارائه می دهند. هتل ها معمولاً ساختمان هایی
بزرگ با اتاق های زیاد است. تعداد اتاق هتل در بعضی موارد به 100 عدد و یا
بیشتر نیز می رسد. هتل های معروف معمولاً دارای طبقات و تعداد اتاق زیادی
هستند. شهری که هتل در آن احداث شده است بر روی تعداد مراجعین و در نتیجه
اتاق هایی که برای هتل منظور شده است تأثیر می گذارد بنابراین در شهرهای
کوچک و غیر گردشگری معمولاً هتل های بسیار بزرگ مشاهده نمی شود.
انواع هتل بر اساس تعداد ستاره
امتیاز دهی به هتل ها و به طور کلی ستاره دار کردن هتل برای اولین بار
از کشور سوییس در سال 1979 میلادی آغاز شد و تقریباً بیست سال بعد در کشور
المان به عنوان استاندارد و قانون تصویب شد. این قانون کم کم در کشورهای
دیگر اروپا نیز وارد شد و بسیاری از کشورهای اروپایی از معیار و
استانداردها برای ستاره دادن به هتل استفاده کردند. این قانون توسط اتحادیه
اروپا نیز تأیید شده و اتحادیه اروپا بر 28 کشوری که از این شیوه
امتیازدهی و ستاره دادن پیروی می کنند، نظارت کامل داشته و فرایند ستاره
دادن را بررسی می کند.
انواع هتل بر اساس تعداد ستاره
امتیاز دهی به هتل ها و به طور کلی ستاره دار کردن هتل برای اولین بار از کشور سوییس در سال 1979 میلادی آغاز شد و تقریباً بیست سال بعد در کشور المان به عنوان استاندارد و قانون تصویب شد. این قانون کم کم در کشورهای دیگر اروپا نیز وارد شد و بسیاری از کشورهای اروپایی از معیار و استانداردها برای ستاره دادن به هتل استفاده کردند. این قانون توسط اتحادیه اروپا نیز تأیید شده و اتحادیه اروپا بر 28 کشوری که از این شیوه امتیازدهی و ستاره دادن پیروی می کنند، نظارت کامل داشته و فرایند ستاره دادن را بررسی می کند.
ستاره دادن به هتل برای اینکه توسط المان به صورت قانون درآمد. بعدها به نام استاندارد المانی نیز شناخته می شود و هم اکنون نیز تحت این عنوان بسیار به کاربرده می شود. اما سؤالی که در این قسمت در ذهن ایجاد می شود این است که، معیار ستاره دادن به یک هتل چیست و وجه تمایز هتل ها در چه چیزهایی قرار دارد؟ اگر بخواهیم به سطح کیفی یک هتل امتیاز بدهیم و مطابقت آن را با استاندارد المانی چک کنیم، چه مواردی را بارد در نظر بگیریم؟ در این قسمت قصد داریم تا پاسخی برای این سؤالات ارائه دهیم و شما را با انواع هتل های چند ستاره آشنا کنیم.
مواردی که برای امتیازدهی به یک هتل در نظر گرفته می شوند در سه حوزه ساختمان، پرسنل و امکانات هتل دسته بندی می شود. اگر بخواهیم بهصورت جزئی تر عنوان کنیم:
- تعداد پرسنل، آموزش های مربوط به پرسنل و مهارت هایی که پرسنل یک هتل دارند.
- امکانات، تعداد امکانات، نوع امکانات، تنوع سرویس دهی، کیفیت انواع خدمات در هتل.
- سازه هتل و اینکه در کجای شهر واقع شده است بسیار اهمیت دارد. هتل های با اتاق بیشتر و بزرگتر مطمئناً امتیاز بالاتری خواهند داشت و دسترسی خوب و راحت به سایر نقاط شهر از ویژگی هایی است که وجود آن برای رفاه حال مسافران لازم و ضروری است.
مسئله ای که در این بخش مطرح می شود، یکسان نبودن امتیازدهی کشورهای مختلف برای هتل ها است. در قسمت های قبل گفتیم که ستاره دادن به هتل یک استاندارد تأیید شده است که توسط اتحادیه اروپا نیز مورد قبول واقع شده است اما در حقیقت تعداد کشورهایی که قوانین خاص خود را نیز وارد این استاندارد کرده اند، کم نیست. یکی از این کشورها ایالات متحده آمریکا است. در امریکا تعداد ستاره بر اساس مقدار مالیاتی است که صاحب هتل پرداخت می کند و ستاره یاد صرفاً نشانه خدمات عالی و کیفیت بی نظیر نیست و تنها بیانگر مقدار زیاد مالیاتی است که صاحب این هتل نسبت به هتل های دیگر به دولت پرداخت می کند.
یکی دیگر از ملاک هایی که وارد استاندارهای ستاره دادن به هتل شده است، میزان رضایت افراد از هتل و رزرو هتل از طریق سایت های گردشگری است. البته این مورد چندان هم از موارد و اصول اولیه دور نیست چرا که رضایت مشتریان در نتیجه سرویس دهی خوب شکل می گیرد. اما به هر حال این شیوه امتیازدهی در استاندارد آلمانی وجود نداشته اما در بعضی از کشورها رعایت می شود.
در برخی از کشورها نیز مشاهده شده که امتیازدهی به هتل ها صرفاً تحت تأثیر روابط و عوامل دوستانه است و چندان ربطی به سطح کیفی هتل و خدمات آن ندارد. البته لازم به ذکر است که تمامی این عوامل جانبی تأثیر زیادی بر روی کل مسیر و شیوه امتیازدهی به هتل ندارند. اگر دو هتل را در یک منطقه بیابید که ستاره یکسان دارند احتمالاً در جزئیات با یکدیگر تفاوت زیادی خواهند داشت و ستاره یکسان برای این دو هتل به معنی خدمات یکسان در تمامی حوزه ها نیست و به نحوی همپوشانی نقاط قوت و ضعف هتل در قسمت های مختلف می تواند باعث شود که دو هتل در نهایت یکی میزان امتیاز داشته باشند.
شیوه امتیازدهی هتل در ایران
نحوه امتیازدهی در ایران بر اساس استاندار المانی صورت می گیرد و به طور مثال یک هتل سه ستاره در ایران تفاوت چندانی با یک هتل سه ستاره در کشورهای اروپایی ندارد. البته هتل های ایران در زمینه آموزش پرسنل و مهارت های آن ها کمی ضعیف عمل کرده اند اما این نقصان و کاستی در هتلداری ایران در حال برطرف شدن است و اندک تفاوت هتل های ایران با هتل های اروپایی نیز به زودی از بین خواهد رفت.
هتل دو ستاره
هتل دو ستاره به طور معمول یکی از هتل های زنجیره ای به شمار می رود که امکانات بسیار محدودی را نیز در اختیار مسافران قرار می دهد. امکانات و خدمات هتل دو ستاره قابل ارائه در اتاق نیستند. این نوع هتل ها معمولاً یک رستوران دارند که غذا فقط در آن سرو می شود. از امکاناتی که در اتاق های هتل دو ستاره وجود دارد می توان به تلویزیون و تلفن اشاره کرد و اندازه اتاق در هتل دو ستاره کوچک تا متوسط در نظر گرفته شده است.
هتل سه ستاره
امکانات هتل سه ستاره در مقایسه با هتل دو ستاره بیشتر است و لابی شیک و مجلل در این نوع هتل از دیگر ویژگی های آن به شمار می رود. هتل سه ستاره امکاناتی مثل استخر و باشگاه های ورزش را ممکن است در اختیار افراد قرار دهد اما هیچ اجباری برای داشتن این امکانات در هتل سه ستاره وجود دارد. همین طور حمل چمدان توسط خود مسافران صورت می گیرد و در لابی هیچ شخصی برای انجام این گونه امور در نشر گرفته نشده است. در هتل با ستاره بیشتر هنگامی که نوشته “لطفاً اتاق را تمیز کنید” بر روی در نصب شود، احتمالاً تا زمان بازگشت شما اتاق تمیز و آماده شده است اما در هتل سه ستاره همچنین خدماتی ارائه نمی شود و نباید انتظار اینگونه خدمات را داشت.
لابی هتل سه ستاره بزرگتر است و اتاق های آن نسبت به هتل دو ستاره بزرگتر محسوب می شود اما باز هم در رده اتاق های بزرگ نیست. رستوران در هتل سه ستاره نیز وجود دارد و همینطور سرو صبحانه به صورت بوفه از دیگر خدماتی است که در هتل سه ستاره به شما ارائه می شود.
هتل چهار ستاره
هتل های چهار ستاره در رده هتل هایی است که باید یکسری خدمات رفاهی را داشته باشند و به طور کلی با باکیفیت ترین هتل یک ستاره فاصله دارد پس لزوم وجود خدمات و انواع سرویس با کیفیت در هتل چهار ستاره از ملزومات هویت هتل است. در هتل چهار ستاره باید تمامی اقدامات و خدمات در جهت ایجاد رفاه حال مسافران انجام بگیرد. برخورد پرسنل، تعداد پرسنل و مهارت هایی که دارند از دیگر عواملی است که یک هتل دارای چهار ستاره می شود. در هتل چهار ستاره بیشتر موارد زیر باید وجود داشته باشد:
- محل ورود مجلل و لوکس
- انواع سرویس خانهداری
- داشتن فضای باز و سبز زیبا و بزرگ
- سیستم روشنایی خودکار و هوشمند
- قراردادن روزنامه، مجله و کتاب رایگان در اختیار مسافران
- ارائه لباس راحت برای مسافران
- ارائه گزینههای داشتن تخت معمولی و یا بزرگ
- ارائه تشک و پتوی اضافی به مسافران
- داشتن آینه
- داشتن هرگونه لوازم شست و شوی بدن و مو در حمام
- جعبه کمک های اولیه
- اتاق هایی با طراحی خاص و زیبا
- سازه هتل باید ظاهری مجلل و لوکس داشته باشد
- فضای مطلوب لابی و بزرگ بودن آن
- داشتن کارکنان با لباس فرم یکسان
- متعهد بودن کارکنان و تضمین مهارت آنان
- داشتن مدیریتی متخصص و کارآمد
مهمانخانه یا هُتِل (به انگلیسی: hotel ) نوعی مکان مسکونی اجارهای است که معمولاً برای مدت کوتاه به افراد اجاره داده میشود. هتلها از امکانات اقامتی و گردشگری شهرها به حساب میآیند و بیشتر مورد استفادهٔ مسافران و گردشگران قرار میگیرند. هتلها دارای تعداد زیادی اتاق هستند که گاه به چند صد اتاق میرسد.
تعریف هتل
هتل ساختمانی است که به عنوان یک اقامتگاه موقت محسوب می شود و افراد به
هنگام سفر به شهر و یا کشورهای دیگر هتل را برای اقامت و اسکان استفاده می
کنند. هتل ها هر ساله پذیرای میهمانان و مسافران از شهرها و یا کشورهای
متفاوت هستند و با ایجاد امکانات اسکان به مسافران در ایجاد خاطره ای به
یاد ماندنی از سفر خود کمک می کنند. هتل به عبارتی یک نوع خانه اجاره ای
است که مدت اسکان و اقامت افراد در آن بسیار کم و در حدود چند روز و نهایت
تا چند هفته است.
هتلداران در ازای دریافت مبلغی به مسافران تمام امکانات رفاهی و تفریحی
را (با توجه به سطح کیفی هتل) ارائه می دهند. هتل ها معمولاً ساختمان هایی
بزرگ با اتاق های زیاد است. تعداد اتاق هتل در بعضی موارد به 100 عدد و یا
بیشتر نیز می رسد. هتل های معروف معمولاً دارای طبقات و تعداد اتاق زیادی
هستند. شهری که هتل در آن احداث شده است بر روی تعداد مراجعین و در نتیجه
اتاق هایی که برای هتل منظور شده است تأثیر می گذارد بنابراین در شهرهای
کوچک و غیر گردشگری معمولاً هتل های بسیار بزرگ مشاهده نمی شود.
انواع هتل بر اساس تعداد ستاره
امتیاز دهی به هتل ها و به طور کلی ستاره دار کردن هتل برای اولین بار
از کشور سوییس در سال 1979 میلادی آغاز شد و تقریباً بیست سال بعد در کشور
المان به عنوان استاندارد و قانون تصویب شد. این قانون کم کم در کشورهای
دیگر اروپا نیز وارد شد و بسیاری از کشورهای اروپایی از معیار و
استانداردها برای ستاره دادن به هتل استفاده کردند. این قانون توسط اتحادیه
اروپا نیز تأیید شده و اتحادیه اروپا بر 28 کشوری که از این شیوه
امتیازدهی و ستاره دادن پیروی می کنند، نظارت کامل داشته و فرایند ستاره
دادن را بررسی می کند.
انواع هتل بر اساس تعداد ستاره
امتیاز دهی به هتل ها و به طور کلی ستاره دار کردن هتل برای اولین بار از کشور سوییس در سال 1979 میلادی آغاز شد و تقریباً بیست سال بعد در کشور المان به عنوان استاندارد و قانون تصویب شد. این قانون کم کم در کشورهای دیگر اروپا نیز وارد شد و بسیاری از کشورهای اروپایی از معیار و استانداردها برای ستاره دادن به هتل استفاده کردند. این قانون توسط اتحادیه اروپا نیز تأیید شده و اتحادیه اروپا بر 28 کشوری که از این شیوه امتیازدهی و ستاره دادن پیروی می کنند، نظارت کامل داشته و فرایند ستاره دادن را بررسی می کند.
ستاره دادن به هتل برای اینکه توسط المان به صورت قانون درآمد. بعدها به نام استاندارد المانی نیز شناخته می شود و هم اکنون نیز تحت این عنوان بسیار به کاربرده می شود. اما سؤالی که در این قسمت در ذهن ایجاد می شود این است که، معیار ستاره دادن به یک هتل چیست و وجه تمایز هتل ها در چه چیزهایی قرار دارد؟ اگر بخواهیم به سطح کیفی یک هتل امتیاز بدهیم و مطابقت آن را با استاندارد المانی چک کنیم، چه مواردی را بارد در نظر بگیریم؟ در این قسمت قصد داریم تا پاسخی برای این سؤالات ارائه دهیم و شما را با انواع هتل های چند ستاره آشنا کنیم.
مواردی که برای امتیازدهی به یک هتل در نظر گرفته می شوند در سه حوزه ساختمان، پرسنل و امکانات هتل دسته بندی می شود. اگر بخواهیم بهصورت جزئی تر عنوان کنیم:
- تعداد پرسنل، آموزش های مربوط به پرسنل و مهارت هایی که پرسنل یک هتل دارند.
- امکانات، تعداد امکانات، نوع امکانات، تنوع سرویس دهی، کیفیت انواع خدمات در هتل.
- سازه هتل و اینکه در کجای شهر واقع شده است بسیار اهمیت دارد. هتل های با اتاق بیشتر و بزرگتر مطمئناً امتیاز بالاتری خواهند داشت و دسترسی خوب و راحت به سایر نقاط شهر از ویژگی هایی است که وجود آن برای رفاه حال مسافران لازم و ضروری است.
مسئله ای که در این بخش مطرح می شود، یکسان نبودن امتیازدهی کشورهای مختلف برای هتل ها است. در قسمت های قبل گفتیم که ستاره دادن به هتل یک استاندارد تأیید شده است که توسط اتحادیه اروپا نیز مورد قبول واقع شده است اما در حقیقت تعداد کشورهایی که قوانین خاص خود را نیز وارد این استاندارد کرده اند، کم نیست. یکی از این کشورها ایالات متحده آمریکا است. در امریکا تعداد ستاره بر اساس مقدار مالیاتی است که صاحب هتل پرداخت می کند و ستاره یاد صرفاً نشانه خدمات عالی و کیفیت بی نظیر نیست و تنها بیانگر مقدار زیاد مالیاتی است که صاحب این هتل نسبت به هتل های دیگر به دولت پرداخت می کند.
یکی دیگر از ملاک هایی که وارد استاندارهای ستاره دادن به هتل شده است، میزان رضایت افراد از هتل و رزرو هتل از طریق سایت های گردشگری است. البته این مورد چندان هم از موارد و اصول اولیه دور نیست چرا که رضایت مشتریان در نتیجه سرویس دهی خوب شکل می گیرد. اما به هر حال این شیوه امتیازدهی در استاندارد آلمانی وجود نداشته اما در بعضی از کشورها رعایت می شود.
در برخی از کشورها نیز مشاهده شده که امتیازدهی به هتل ها صرفاً تحت تأثیر روابط و عوامل دوستانه است و چندان ربطی به سطح کیفی هتل و خدمات آن ندارد. البته لازم به ذکر است که تمامی این عوامل جانبی تأثیر زیادی بر روی کل مسیر و شیوه امتیازدهی به هتل ندارند. اگر دو هتل را در یک منطقه بیابید که ستاره یکسان دارند احتمالاً در جزئیات با یکدیگر تفاوت زیادی خواهند داشت و ستاره یکسان برای این دو هتل به معنی خدمات یکسان در تمامی حوزه ها نیست و به نحوی همپوشانی نقاط قوت و ضعف هتل در قسمت های مختلف می تواند باعث شود که دو هتل در نهایت یکی میزان امتیاز داشته باشند.
شیوه امتیازدهی هتل در ایران
نحوه امتیازدهی در ایران بر اساس استاندار المانی صورت می گیرد و به طور مثال یک هتل سه ستاره در ایران تفاوت چندانی با یک هتل سه ستاره در کشورهای اروپایی ندارد. البته هتل های ایران در زمینه آموزش پرسنل و مهارت های آن ها کمی ضعیف عمل کرده اند اما این نقصان و کاستی در هتلداری ایران در حال برطرف شدن است و اندک تفاوت هتل های ایران با هتل های اروپایی نیز به زودی از بین خواهد رفت.
هتل دو ستاره
هتل دو ستاره به طور معمول یکی از هتل های زنجیره ای به شمار می رود که امکانات بسیار محدودی را نیز در اختیار مسافران قرار می دهد. امکانات و خدمات هتل دو ستاره قابل ارائه در اتاق نیستند. این نوع هتل ها معمولاً یک رستوران دارند که غذا فقط در آن سرو می شود. از امکاناتی که در اتاق های هتل دو ستاره وجود دارد می توان به تلویزیون و تلفن اشاره کرد و اندازه اتاق در هتل دو ستاره کوچک تا متوسط در نظر گرفته شده است.
هتل سه ستاره
امکانات هتل سه ستاره در مقایسه با هتل دو ستاره بیشتر است و لابی شیک و مجلل در این نوع هتل از دیگر ویژگی های آن به شمار می رود. هتل سه ستاره امکاناتی مثل استخر و باشگاه های ورزش را ممکن است در اختیار افراد قرار دهد اما هیچ اجباری برای داشتن این امکانات در هتل سه ستاره وجود دارد. همین طور حمل چمدان توسط خود مسافران صورت می گیرد و در لابی هیچ شخصی برای انجام این گونه امور در نشر گرفته نشده است. در هتل با ستاره بیشتر هنگامی که نوشته “لطفاً اتاق را تمیز کنید” بر روی در نصب شود، احتمالاً تا زمان بازگشت شما اتاق تمیز و آماده شده است اما در هتل سه ستاره همچنین خدماتی ارائه نمی شود و نباید انتظار اینگونه خدمات را داشت.
لابی هتل سه ستاره بزرگتر است و اتاق های آن نسبت به هتل دو ستاره بزرگتر محسوب می شود اما باز هم در رده اتاق های بزرگ نیست. رستوران در هتل سه ستاره نیز وجود دارد و همینطور سرو صبحانه به صورت بوفه از دیگر خدماتی است که در هتل سه ستاره به شما ارائه می شود.
هتل چهار ستاره
هتل های چهار ستاره در رده هتل هایی است که باید یکسری خدمات رفاهی را داشته باشند و به طور کلی با باکیفیت ترین هتل یک ستاره فاصله دارد پس لزوم وجود خدمات و انواع سرویس با کیفیت در هتل چهار ستاره از ملزومات هویت هتل است. در هتل چهار ستاره باید تمامی اقدامات و خدمات در جهت ایجاد رفاه حال مسافران انجام بگیرد. برخورد پرسنل، تعداد پرسنل و مهارت هایی که دارند از دیگر عواملی است که یک هتل دارای چهار ستاره می شود. در هتل چهار ستاره بیشتر موارد زیر باید وجود داشته باشد:
- محل ورود مجلل و لوکس
- انواع سرویس خانهداری
- داشتن فضای باز و سبز زیبا و بزرگ
- سیستم روشنایی خودکار و هوشمند
- قراردادن روزنامه، مجله و کتاب رایگان در اختیار مسافران
- ارائه لباس راحت برای مسافران
- ارائه گزینههای داشتن تخت معمولی و یا بزرگ
- ارائه تشک و پتوی اضافی به مسافران
- داشتن آینه
- داشتن هرگونه لوازم شست و شوی بدن و مو در حمام
- جعبه کمک های اولیه
- اتاق هایی با طراحی خاص و زیبا
- سازه هتل باید ظاهری مجلل و لوکس داشته باشد
- فضای مطلوب لابی و بزرگ بودن آن
- داشتن کارکنان با لباس فرم یکسان
- متعهد بودن کارکنان و تضمین مهارت آنان
- داشتن مدیریتی متخصص و کارآمد